גידול של 20% במספר הישראלים שאינם מצליחים להחזיר את המשכנתא

    דוד קורצוייל | צילום: אילוסטרציה No Comments on גידול של 20% במספר הישראלים שאינם מצליחים להחזיר את המשכנתא
    10:29
    16.05.24
    קובי פינקלר No Comments on מצוד אחר המחבל שדקר צעיר ישראלי סמוך לחווארה | מתעדכן

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מספר הישראלים שלא יוכלו לעמוד בתשלומי המשכנתא שלהם ילך ויגדל בחודשים הקרובים, כך מזהירים ב"ידיד" , הארגון הגדול בישראל המסייע לבעלי משכנתאות הנקלעים למצוקה כלכלית. בחודש ינואר חל גידול של כ- 20 אחוז במספר הפונים ל"ידיד" המתקשים בתשלום המשכנתא. עדיין לא מדובר במינוי כונסי נכסים אך אנחנו משוכנעים שבחודשים הקרובים ילך המספר ויגדל לאחר שמשפחות שהתעקשו לרכוש דירות בשנים האחרונות לא יוכלו לעמוד יותר בתשלומים עקב העלייה בעלויות הדיור, אומר סמנכ"ל "ידיד", רן מלמד.

    מהנתונים הנמצאים בידי עמותת "ידיד" עולה כי בשנת 2014 טיפלו מרכזי הזכויות של "ידיד" ביותר מ- 3,700 משפחות שלא הצליחו לעמוד בתשלומי המשכנתא שלהם, רובם לתקופה של 6 חודשים ויותר (פרק הזמן המינימלי שרק לאחריו יכול הבנק המלווה להעביר את חוב הפיגורים לטיפול משפטי).

    מהנתונים מתברר כי הערים המובילות במספר המתקשים הן: אשדוד (847) תל אביב והמרכז (798), ירושלים (412), קרית גת, קרית מלאכי ואיזור יישובי המועצות האיזוריות מסביב (590), נתניה והשרון (320) כרמיאל צפת וחצור (431). ניתוח של הנתונים מעלה כי מספר העולים המתקשים בהחזרי המשכנתא עומד על 1,549 שהם כ-41% מהפונים וכי ההתפלגות בחלוקה לגילאים מראה כי 1170 מהפונים (31%) הם בגילאי 50-65, 1,344 (36%) הם בגילאי 31-50 וכ- 5.8% הינם משפחות צעירות בגילאי 20-30. הכנסתם הממוצעת של כ-3% מהמתקשים בתשלומי המשכנתא עומדת על כ- 12,000 ש"ח לחודש ואילו השאר בסכומים של עד 8,000 ש"ח לחודש.

    עוה"ד ורדית דמרי מדר שני רבינוביץ ויעל קסטן רבסקי מהמחלקה המשפטית של "ידיד" קובעות, בדו"ח מיוחד ששפרסמו המחלקה המשפטית והמחלקה למדיניות חברתית ב"ידיד" כי "כי המערכת המשפטית מאפשרת לכונסי נכסים מטעם הבנקים למשכנתאות לנצל את החקיקה הקיימת ולגבות תשלומים נכבדים על גבם של הלווים אשר ביום בהיר אחד מוצאים את עצמם ללא הבית שאותו עמלו לרכוש מחד ועם מצוקה כלכלית שאינה מאפשרת להם לפתוח דף חדש מאידך".

    עוד קובעות עוה"ד כי "תשלום שכר הטרחה של עורכי הדין מטעם הבנקים וכונסי הנכסים המנהלים את תיקי מימוש המשכנתא בלשכות ההוצאה לפועל והמשולם על ידי הלווה/חייב הינו אחד מהחסמים הגדולים העומדים בפני לווים המבקשים להסדיר את חובותיהם…. מבדיקתנו עולה כי שכר טרחת עורכי הדין וכונסי הנכסים גבוה פי 3 ויותר משכר טרחתם של עורכי דין הממלאים תפקידים דומים בתחומים אחרים."

    בדו"ח המסכם את פעילות המחלקה המשפטית של "ידיד" בתחום המשכנתאות בעשור האחרון נאמר עוד כי "הבנקים נוהגים להתנות את ביצוע החלטות הוועדה בתנאים אשר קשה ללווים לעמוד בהם, כגון תשלום שכ"ט עו"ד, החתמת ערבים חדשים ו/או ביצוע פוליסת ביטוח משכנתא ("EMI") וכד'. לווים רבים אינם יכולים לממש את ההסדר שנקבע להם בשל התניות אלו." "יתרה מזאת" מדגישות דמרי-מדר רבינוביץ וקסטן-רבסקי "במקרים רבים, גם לאחר מימוש משכנתא ומכירת הבית, נותר חוב גדול לבנק, כך שהלווה נאלץ להמשיך לשלם תשלומי "משכנתא", גם בלי בית, בד בבד עם תשלומי שכירות, דבר המונע את שיקומו הכלכלי.

    עוה"ד דמרי-מדר רבינוביץ וקסטן-רבסקי ממשיכות וקובעות כי גם לבנקים בהתנהלותם הם גורמים, לעיתים קרובות, לחובות הלווים לתפוח למימדים גדולים בהרבה מן החוב המקורי. "הבנקים ממלאים תפקידים ופונקציות של גופים ציבוריים או מעין-ציבוריים ועל כן חלות עליהם נורמות מהמשפט הציבורי לרבות חובת תום לב מוגברת כלפי לקוחותיהם. לעיתים קרובות הבנקים לא עומדים באלו, לרבות: אי מתן הסברים או אי מתן הסברים ברורים, סירוב לתת מידע נחוץ ללווה בניגוד להוראת המקפח על הבנקים ועוד".



    0 תגובות